دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع): نباید سختیهای وارده به مردم را توجیه کرد/ برای مشکل آب خوزستان تدبیر اساسی شود
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۶۷۴۳
گروه استانها- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه در مورد مشکل آب در خوزستان باید تدبیر اساسی شود، گفت: نباید سختیهای وارده به مردم را توجیه کرد و باید جایی که کوتاهی، بیتدبیری و ناکارآمدی انجام گرفته را بپذیریم. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، آیتالله رضا رمضانی صبح امروز در مراسمی در رشت با تأکید بر لزوم برگزاری باشکوه مجالس عید غدیر اظهار داشت: شرایط کرونایی سبب شده تا به کمترینها اکتفا کنیم و متأسفانه این بیماری آسیبهای بسیاری را وارد کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به آیه «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی» افزود: این آیه اشاره به اکمال و اتمام دین دارد چرا که اگر غدیر نبود دین ناقص میماند؛ امامت و ولایت، دین را کامل میکند و بدون آن، دین بیروح و بدون نگهبان خواهد بود.
آیتالله رمضانی با بیان اینکه امام بهعنوان نگهبان دین است، خاطرنشان کرد: اگر امامت نباشد، تمام تلاشهای پیامبر(ص) از بین میرود لذا دین در 23 سال رسالت پیامبر اکرم(ص) کامل شد و مادامی که بشر وجود داشته باشد، دین جاوید بوده و پیامبر نیز پیامبر همه بشریت است.
آخرالزمان و مُلک مهدوی در آیینه خطبه غدیر و دعای ندبهاطعام غدیر به همت خادمان رضوی / طبخ و توزیع یکمیلیون وعده غذای متبرک رضوی در سراسر کشورآیین باشکوه بازسازی واقعه غدیر در ده زیار کرمان به روایت تصویرنماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کفار میگفتند بعد از رحلت پیامبر(ص)، تمام اتفاقاتی که در این 23 سال افتاد، از بین میرود ولی پیامبر با حادثه غدیر دشمنان را ناامید کرد، افزود: پیامبر اکرم(ص) به عنوان رهبر جامعه اسلامی به واسطه غدیر تکلیف حفاظت از دین را مشخص کرد.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) نسبت به دین از همه کس دلسوزتر است لذا بهترین فردی که دارای علم خاص و مقام عصمت است از سوی خدا نصب و به وسیله پیامبر(ص) به مردم ابلاغ شد تا دین توسط آن هدایت شود گفت: در اکثر روایات، حضور 18 هزار نفر در هنگام خواندن خطبه غدیر توسط پیامبر(ص) تأیید شده است.
آیتالله رمضانی با بیان اینکه این سخنرانی پیامبر(ص) معمولی نبود و در مدت سه روز تک تک افراد حتی زنان برای بیعت میآیند تصریح کرد: دین در واقعه غدیر میخواهد نگهبان خود را بشناسد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه غدیر مختص شیعیان نبوده و مربوط به همه مسلمانان است ابراز داشت: پیامبر(ص) بزرگترین عید امت خود را عید غدیر میداند و این حادثه باید تحلیل و بررسی شود؛ مسئله غدیر، امروزه میتواند برای رشد جامعه اسلامی تأثیرگذار و نقشآفرین باشد.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام علی(ع) در روز غدیر به عنوان کاملترین، زاهدترین و شجاعترین فرد معرفی شد تا دشمنان ناامید شوند تصریح کرد: امروزه اگر آموزه غدیر را مورد توجه قرار دهیم، نقش آن در حفاظت از دین را درک میکنیم لذا غدیر، دقیقترین فهم از دین را به جامعه بشری ارائه میدهد.
آیتالله رمضانی با اشاره به اینکه غدیر، دانشگاه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را در پی داشت و اگر غدیر نبود تحریف اثری از حقیقت و قرآن باقی نمیگذاشت گفت: عدم وجود فهم صحیح از دین از عوامل انحراف جامعه است و هر زمان دین اسیر حاکمان جور شود، جامعه اسلامی خوار میشود لذا عزت در جامعهای است که ولی خدا در آن حاکمیت پیدا کند.
وی با بیان اینکه امام اجازه نمیدهد که جامعه به انحراف کشیده شود و در طول تاریخ باید این امامت باشد تصریح کرد: امروزه این رهبری و امامت، به دست حضرت ولی عصر(عج) است؛ هر جا که نقش امامت به درستی و با حضور مردم ایفا شود، جامعه از همه انحرافات نجات پیدا میکند.
آیتالله رمضانی با اشاره به اینکه هر زمان نائب امام حضور داشته و به نقش اجتماعی و سیاسی خود عمل کرده دین در عرصه اجتماعی حاضر میشود گفت: یکی از درسهای مهم غدیر، عدم جدایی دین از سیاست است، وقتی پیامبر(ص) مردم را برای بیعت با علی(ع) دعوت میکند بهدنبال ظهور پیدا کردن دین در عرصه اجتماعی و سیاسی جامعه است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) غدیر را مهمترین اجتماع مسلمانان خواند و با بیان اینکه این جریان وضعیت مسلمانان در آینده تاریخ بشری را مشخص کرد افزود: انقلاب اسلامی ایران، نمودی از جریان امامت است و همه باید قدر این انقلاب را بدانیم لذا تبلیغ دین در عرصه اجتماعی باید با عدل و عدالت، ظهور پیدا میکند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه عدل بدون دین هم معنا ندارد و امروزه باید بهدنبال آن باشیم که مردم در نظام اسلامی، طعم عدل را بچشند گفت: این وعده الهی است که اگر حکومت حقه امام تحقق یابد مردم به امنیت و عدالت میرسند.
وی با اشاره به شرایط ویژه پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان داشت: نباید سختیهای وارده به مردم را توجیه کرد و باید جایی که کوتاهی، بیتدبیری و ناکارآمدی انجام گرفته را بپذیریم؛ در برخی از استانهای کشور به شکلهای مختلفی این ضعفها وجود دارد و در مورد مشکل آب در خوزستان باید تدبیر اساسی شود.
آیتالله رمضانی افزود: جنگ آب توسط عدهای در جهان مطرح شده لذا وقتی مسئلهای پیشبینی شود، میتوان پیشگیری را نیز انجام داد از این رو اگر جامعه اسلامی میخواهد در همه ابعاد رشد پیدا کند، باید از علم به درستی استفاده کند؛ در حوزه آب و برق، مشکلاتی وجود دارد که باید به شکلهای مختلف حمایت و فکری اساسی برای آن انجام شود.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیدواریم در دولت جدید با شرایط موجود، با کمک همه دستگاهها، شاهد فشار بیش از این بر مردم نباشیم گفت: یکی از آموزه و پیامهای غدیر قرارگیری بهترینها در مسئولیتها است لذا کسی که میخواهد در استان و در جایگاه شورا، مجلس، استاندار و سایر مسئولیتها خدمت کند، باید از تخصص لازم برخوردار باشد.
وی ضمن انتقاد از برخی افراد که بدون داشتن تخصص کافی برای حضور در پستها ثبت نام میکنند افزود: برخی بدون اینکه فهمی در ارتباط با مسائل شهری داشته باشند، میخواهند در مسئولیتهای مرتبط با آن وارد شوند طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) اگر کسی بداند که در مسئولیت فعلیاش، کسی بهتر از او است و پست را به او ندهد، خیانت کرده است.
آیتالله رمضانی با بیان آموزه دوم غدیر مبنی بر اینکه مردم باید در سرنوشت خود حضور داشته باشند خاطرنشان کرد: نگاه حضور مردم در سرنوشت خود، نگاه کلامی ما، نظریه فقهی مقام معظم رهبری، امام خمینی(ره) و بسیاری از علما است؛ امیدوارم بارقه امیدِ ایجاد شده، بتواند زمینه را برای تحقق عدالت در جامعه فراهم کند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه پیام غدیر برای جامعه امروز این است که شهرهای دور دست کشور از عدالت به معنای واقعی بهرهمند شوند ابراز داشت: باید از آموزههای غدیر در زندگی خودمان استفاده کنیم و غدیر خود را در عدالت و تحقق آرمانهایی که در دین مشخص شده نشان میدهد.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری یک جشن و اطعام، وظیفه ما در رابطه با غدیر نیست گفت: تا ما غدیری نشویم، زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم نمیشود؛ وظیفه ما این است که آموزههای غدیر را در خانه، جامعه و قوای سهگانه نشان دهیم لذا جامعه زمانی غدیری میشود که این آموزه در تمام ابعاد خود را نشان دهد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت تحقق آموزههای غدیر در جامعه خاطرنشان کرد: اگر غدیری شویم، عاشورایی میشویم و اگر عاشورایی شده فکر علوی و حسینی پیدا کنیم، این موضوع میتواند زمینه ایجاد دولت جهانی حضرت ولی عصر(عج) را فراهم کند.
انتهای پیام/ 614/ ز
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع آیت الله رمضانی جامعه اسلامی پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزشها و رفتارهای بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل میدهد.
وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایهگذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا میکند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از اینرو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.
شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی
حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولتها در قبال این نهاد است.
این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه میتوان به قوانین و سیاستگذاریهایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالیترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریفکننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید میشود که خانواده زمینهساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی میشود.
وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.
وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعهای از مادههای قانونی است که اساسیترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان میکند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته میشوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمیتوانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان میکند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازاتهای کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازاتهایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانوادههای زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.
این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایتهای مختلفی مقرر شده است که شامل حمایتهای فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاورهای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده میشوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بینالملل و ارائه راهکارهایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد میشود.
وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بستههای تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویقهایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوجهای جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویقها شود.
انتهای پیام/